עברית English русский
       
       
       
       
       
  דר' רפאל לוטן - מנתח עמוד שידרה
אורטופד מנתח מומחה
 
       
 
נושאים מהפורום
 
דף הבית >> מחלות עמוד שידרה >> ספונדילוליסטזיס
מהו ספונדילוליסטזיס ?
ספונדילוליסטזיס הוא מצב בו חוליה מחליקה קדימה או אחורה לעומת חוליה תחתיה. גלישה קידמית של חוליה אחת על אחרת נקרא אנטרוליסטזיס - anterolisthesis, בעוד שגלישה לאחור מכונה רטרוליסטזיס -  retrolisthesis.  ספונדילוליסטזיס גורם לעיוות של עמוד השדרה אשר עלול לגרום להיצרות של תעלת השדרה  או לחץ על שורשי העצבים היוצאים (היצרות פורמינלית).

גורמי ספונדילוליסטזיס
ישנם חמישה סוגים עיקריים של ספונדילוליסטזיס מותני:
1. ספונדילוליסטזיס דיספלסטי: ספונדילוליסטזיס זה נגרם על ידי פגם מבני מולד במפרקים אחוריים של החוליה המאפשר לחוליה החלקה קדמית. 
2. ספונדילוליסטזיס איסטמי: בספונדילוליסטזיס איסטמי קיים פגם באלמנט של החוליה נקרא Pars interarticularis.  כאשר הפגם קיים ללא החלקה מדובר על ספונדילוליזיס בלבד ללא ליסטזיס. ספונדילוליסטזיס מסוג איסטמי נגרם לעיתים עקב תנועות חוזרות או טראומה והיא שכיחה יותר בקרב ספורטאים החשופים לתנועות יישור עמוד שדרה מותני כולל מתעמלים ושחקני פוטבול אמריקאי. למעשה מדובר בפגיעת שימוש יתר.
3. ספונדילוליסטזיס ניווני: ספונדילוליסטזיס ניווני מופיע עקב שינויים ניווניים במפרקי החוליות עקב תהליך ניווני בסחוס המפרק וניוון דיסק בין חולייתי .  ספונדילוליסטזיס ניווני שכיח יותר בקרב מבוגרים.
4. ספונדילוליסטזיס טראומטי: ספונדילוליסטזיס טראומטי נגרם בשל טראומה ישירה למבנים אחוריים של החוליה. שבר של פדיקל, למינה, מפרקים או פרס אינטרארטיקולריס מאפשר תנועה קדמית של גוף חוליה על גבי החוליה מתחת.
5. ספונדילוליסטזיס פתולוגי: ספונדילוליסטזיס פתולוגי נגרם עקב פגם תהליך פתולוגי בעצם תקינה, לדוגמה מעורבות גידולית.

מהם גורמי הסיכון לספונדילוליסטזיס?
גורמי סיכון ספונדילוליסטזיס כוללים היסטוריה משפחתית של בעיות גב.  גורמי סיכון אחרים כוללים היסטוריה של טראומה, תנועות יישור יתר חוזרות ונשנות של עמוד שדרה מותני.  ספורטאים כגון מתעמלים, מרימי משקולות, ושחקני פוטבול נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח ספונדילוליסטזיס איסטמי.

מהם תסמיני ספונדילוליסטזיס?
התסמין השכיח ביותר של ספונדילוליסטזיס הוא כאבי גב תחתון. בדרך כלל הכאב מחמיר בעת ולאחר פעילות גופנית, בעיקר בתנועות יישור עמוד שדרה מותני.  תסמינים אחרים כוללים קיצור שרירי ירך אחוריים וירידה בטווח תנועת גב תחתון.  חלק מהחולים מפתחים כאב, חוסר תחושה, עקצוץ או חולשה ברגליים עקב לחץ עצבי.  לחץ עצבי חמור עלול להביא לאובדן שליטה על המעי או תפקוד שלפוחית השתן - תסמונת cauda equine (זנב הסוס).

אבחון ספונדילוליסטזיס:
בדרך כלל סימני ספונדילוליסטזיס אינם מתגלים בבדיקת החולה אלא אם קיימת החלקה משמעותית בין החוליות. החולים בדרך כלל מתלוננים על כאבי גב ולסירוגין כאב ברגליים, בעיקר בהליכה. 
ספונדילוליסטזיס מזוהה בקלות בצילום רנטגן רגיל.  צילום צידי יראה אם אחת החוליות החליקה קדימה לעומת החוליה הסמוכה.  ספונדילוליסטזיס מדורגת לפי שיעור החלקת החוליה לעומת החוליה השכנה:
1.      דרגה I – החלקה של עד 25% מאורך חוליה תחתונה.
2.      דרגה II-  החלקה בין 26-50% מאורך חוליה תחתונה.
3.      דרגה III- החלקה בין 51-75% מאורך חוליה תחתונה. 
4.      דרגה IV – החלקה בין 76-100% מאורך חוליה תחתונה. 
5.      דרגה V- כאשר החוליה ירדה לגמרי מהחוליה הבאה.


במידה והחולה מתלונן על עקצוץ, כאב, חוסר תחושה או חולשה ברגליים יש מקום להדמיה נוספת. תסמינים אלה נגרמים על ידי היצרות תעלת השדרה או מוצא שורשי העצבים לגפיים התחתונות.  בדיקת CT או MRI יכולה לעזור בזיהוי לחץ עצבי כתוצאה מספונדילוליסטזיס.  מדי פעם מיפוי עצמות יכול לעזור לקבוע אם איזור הפגם פעיל או שמדובר בתהליך ישן. מבחני הדימות משמעותיים לבחירת אפשרויות הטיפול בספונדילוליסטזיס כמתואר להלן.

הטיפול בספונדילוליסטזיס:
 הטיפול הראשוני הוא שמרני ומבוסס על התסמינים.
• תקופה קצרה של מנוחה או הימנעות מפעילויות כגון הרמת משאות, כיפוף/יישור עמוד שדרה ואתלטיקה עשויה לעזור בהפחתת התסמינים.
•  פיזיותרפיה יכולה לעזור בשיפור גמישות שרירי הירך האחורית, hamstrings, ובחיזוק שרירי הליבה.
• תרופות אנטי דלקתיות יכולות לעזור בהפחתת הכאב על ידי הפחתת דלקת שרירים ועצבים.
• חולים עם כאב מקרין לרגליים עשויים להפיק תועלת מהזרקה אפידורלית של סטרואידים ומאלחש מקומי.
•  חולים עם ספונדילוליסטזיס איסטמי עשויים להפיק תועלת ממחוך אשר מפחית את תנועת עמוד השדרה המתני ובכך עשוי לאפשר ריפוי של הפגם הגרמי.
חולים אשר אינם משתפרים תחת טיפול שמרני יפיקו תועלת מטיפול ניתוחי.  סוג הניתוח מבוסס על הגורם לספונדילוליסטזיס. חולים עם ספונדילוליסטזיס איסטמי יהנו מתיקון החלק הפגום בחוליה ע"י ברגים, ווים ושתל עצם.
כאשר קיים כאב מקרין לרגליים יש צורך בשחרור שורשי העצבים. פעולת השחרור מחייבת הסרת עצם אשר גורמת לאי יציבות ולכן ניתוחים אלה מחייבים קיבוע החוליות על ידי ברגים ושתל עצם.  מניסיון העבר קיבוע ללא שימוש בברגים מעלה שכיחות חוסר איחוי בין החוליות והמשך כאב. ניסיון החזרה של החוליה למקומה המקורי כרוך בסיכון מוגבר לפגיעה עצבית ולכן לעיתים קרובות הקיבוע יתבצע ללא החזרה מלאה של החוליה בכדי להימנע מסכנה לפגיעה עצבית.

האם ניתן למנוע ספונדילוליסטזיס?
ספונדילוליסטזיס אינו ניתן למניעה לחלוטין.  פעילויות מסוימות כגון התעמלות, הרמת משקולות וכדורגל אמריקאי ידועים כמגבירי לחץ על החוליות וכמעלי סיכון לספונדילוליסטזיס.

מהם סיבוכי ספונדילוליסטזיס?
סיבוכי ספונדילוליסטזיס כוללים כאבי גב או רגליים כרונים, כמו גם עקצוצים, חוסר תחושה או חולשה ברגליים.  לחץ עצבי חמור יכול לגרום לאבדן שליטה על פעולת מעיים או שלפוחית השתן, מצב זה נדיר מאוד.
 מהי התחזית עבור הסובלים מספונדילוליסטזיס?
 התחזית עבור הסובלים מספונדילוליסטזיס טובה. ברוב המקרים המטופלים מגיבים היטב לתוכנית טיפול שמרני.  עבור אלה עם המשך תסמינים חמורים הניתוח יכול לעזור להקל על הסימפטומים על ידי הגדלת השטח עבור שורשי העצבים וקיבוע חוליות.
 
לקביעת תור לאיבחון או קבלת חוות דעת נוספת > > > > לחץ לקביעת תור
    אודות  |  צור קשר  |  עמוד שידרה  |  נתוחי עמוד שידרה  
  כל המידע הכלול באתר זה, ניתן כמידע כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לייעוץ רפואי  
  כל הזכויות באתר זה שמורות לד"ר רפאל לוטן  
  הסכם   |   מפת האתר