עברית English русский
       
       
       
       
       
  דר' רפאל לוטן - מנתח עמוד שידרה
אורטופד מנתח מומחה
 
       
 
נושאים מהפורום
 
דף הבית >> מחלות עמוד שידרה >> כאבי גב תחתון
כאבי גב תחתון
כאב גב תחתון היא אחת הבעיות הנפוצות ביותר והיקרות ביותר לטיפול בחברה המודרנית. שבעים עד 85% מכלל האוכלוסייה יחוו כאב גב תחתון בשלב כלשהו בחייהם.
סקירת הספרות מאששת את הדעה הרווחת כי רוב האנשים עם כאב חריף בגב תחתון חווים שיפור מהיר בכאב ותפקוד תוך חודש. 82% מהסובלים מכאבי גב תחתון חריף שבים לעבודתם תוך חודש. בד"כ הכאב ממשיך להשתפר, אם כי לאט יותר, עד כשלושה חודשים מהופעתו. מעבר לשלושת החודשים הראשונים רמות הכאב נשארות כמעט קבועות עד לשנה. הסיכון הממוצע להישנות כאב תוך שלושה חודשים הוא 26% ו-84% תוך שלוש שנים.
הספרות מתארת גורמים המשפיעים על מהלך כאבי הגב: גורמים פסיכולוגיים, מצוקה, כאבי גב בעבר, שביעות רצון מהעבודה ומהלכים משפטיים במקרי תאונות עבודה או דרכים.
למרבה הצער, כאבי גב יכולים להיות בין הבעיות הקשות והמתסכלות ביותר לטיפול עבור חולים ורופאיהם. הבנת הגורם לכאב הגב היא המפתח לטיפול הולם.

הגורמים לכאבי גב:
-התכווצות שרירים מותניים:  זהו הגורם השכיח ביותר לכאבי גב תחתון. חולים עלולים לזכור או לשכוח את האירוע הראשוני שעורר התכווצות שרירים, אבל החדשות הטובות הן כי רוב אפיזודות כאבי גב על רקע התכווצות שריר נפתרות לחלוטין בתוך מספר שבועות.
-פריצת דיסק: קרע במעטפת הדיסק הבין חולייתי, המכונה גם פריצת דיסק, הוא עוד גורם שכיח של כאבי גב. במידה וקיים לחץ עצבי הרי שהכאב יקרין לאורך הרגליים עם תחושת נימול. הטיפול בפריצת הדיסק הוא אינדיבידואלי ומותאם לכל חולה וחולה.
-כאב גב דיסקוגני: נחשב גורם שכיח לכאבי גב תחתון. כאב גב דיסקוגני הינו תוצאה של נזק לדיסק בין חולייתי, אך ללא פריצת דיסק. כאב גב שכזה בד"כ יותר "מכאני" באופיו, דהיינו מחמיר בשינויי תנוחה.
-היצרות תעלת עמוד השדרה: היצרות תעלת עמוד השדרה גורמת לכאבי גב באוכלוסייה המזדקנת. ככל שאנו מתבגרים, תעלת עמוד השדרה יכולה להצטמצם, בין השאר כתוצאה מדלקת פרקים, בלטי דיסק,שברים ומצבים אחרים. כאשר תעלת עמוד השדרה הופכת צרה מדי, כאבי גב או כבדות ונימול ברגלים עלולות להיות התוצאה.
-דלקת מפרקים בעמוד השדרה המותני: דלקת מפרקים לרוב משפיעה על מפרקים כגון ברכיים ואצבעות. עם זאת, דלקת מפרקים עלולה להשפיע על כל מפרק בגוף, כולל מפרקים קטנים של עמוד השדרה. דלקת מפרקים של עמוד השדרה עלולה לגרום לכאבי גב בתנועה ועיוותים כגון גבנת .
-ספונדילוליסטזיס: מדובר בהחלקה בין שתי חוליות סמוכות עקב טראומה, פעילות יתר או שינויים ניווניים אשר גורמת לכאבי גב ולעיתים הקרנת כאב לרגליים. קיים הבדל בסיבה השכיחה להחלקה זו בגילאים השונים.
-אוסטאופורוזיס: אוסטאופורוזיס גורמת להחלשת העצמות ועל כן להוביל לשברים בצוואר הירך, שורש כף יד ועמוד שדרה. כאבי גב עקב אוסטיאופורוזיס קשורים בדרך כלל לשברי דחיסה של החוליות. בניגוד לדיעה הרווחת אוסטאופורוזיס בפני עצמה אינה גורמת לכאבי גב.

מתי כדאי לפנות לרופא בשל כאבי גב?
רוב אירועי כאב גב נמשכים מספר ימים ועד למספר שבועות. אם יש לך כאבי גב חדש, עליך לפנות לרופא כדי לבדוק האם יש צורך בהערכה נוספת. יש גם כמה סימני אזהרה המצביעים על בעיה שצריכה הערכה מיידית:
• כאבי גב מעבר לכמה ימים.
• כאבי גב המעירים משינה.
• קושי בשליטה על פעולות מעיים או שלפוחית ​​שתן.
• כאבי גב המלווים בחום, צמרמורות, הזעות, או סימנים אחרים של זיהום.
• כל תסמין יוצא דופן אחר.

טיפולים אפשריים בכאבי גב:
ההיבט המתסכל ביותר בטיפול בכאבי גב הוא כי אין "תרופת פלא". רוב האנשים מחלימים לגמרי פשוט על ידי הימנעות מהעמסת עמוד השדרה שלהם. חולים מוצאים מזור בקירור, חימום, תרופות משככות כאבים. אם טיפולים בסיסיים אלה לא מקלים על הסימפטומים הצעד הבא הוא הערכה רפואית. בהתאם לסימפטומים ומשך הבעיה, הרופא שלך יכול לארגן כראוי את לוח הזמנים לטיפול.
קיימים מספר טיפולים אפשריים בהתאם לגורם לכאביך:
טיפול שמרני:
זהו בדרך כלל הצעד הראשון בטיפול בכאבי גב; מנוחה, קרח, חום, תרגילים, תרופות נוגדות דלקת ומשככי כאבים. שילוב של טיפולים אלה עשוי להיות שימושי בהקלת הסימפטומים שלך.
טיפולים אלטרנטיביים:
טיפולים אלטרנטיביים הם פופולריים ולעתים קרובות מוצלח כמו טיפולים רפואיים מסורתיים עבור סוגים רבים של כאבי גב. טיפולים אלה הם לעתים קרובות יעילים ובטוחים כמו תרופות לטיפול בכאבי גב.
מכון Cochrane בודק יעילות אסטרטגיות טיפוליות ע"י סקירה מדעית של הספרות הרפואית הידועה. בחלק ממאמריו מתייחס לשיטות הריפוי האלטרנטיבי השונות:
• עיסוי: עיסוי מוגדר כמניפולצית רקמות רכות בכל חלק בגוף באמצעות הידיים או מכשיר מכני.  
שלושה עשר מחקרים אקראיים (1596 משתתפים) נבחנו להערכת סוגים שונים של טיפולי עיסוי לכאב גב תחתון. התועלת הגבוהה ביותר מעיסוי התקבלה בשילוב עם תרגילים (בדרך כלל מתיחה) וחינוך החולים. מידת ההטבה היתה גבוהה מאשר בהרפיה, פיזיותרפיה, חינוך לטיפול עצמי או דיקור. נראה כי עיסוי בנקודות לחץ, אקופרסורה, עדיף על טכניקות עיסוי קלאסיות כגון עיסוי שוודי, אם כי יש צורך במחקר נוסף כדי לאשר זאת.
תופעות הלוואי שדווחו אינן חמורות וכללו כאב במהלך או מיד לאחר הטיפול ותגובה אלרגית (כגון פריחה או פצעונים) לשמן העיסוי.
לסיכום, עיסוי יכול להועיל לחולים הסובלים מכאב גב תחתון תת-חריף (שנמשך ארבעה עד 12 שבועות) או כרוני (שנמשך יותר מ -12 שבועות), במיוחד בשילוב עם תרגילים וחינוך.
• כירופרקטיקה: טיפול כירופרקטי מביא לשיפור קל בכאב ותפקוד לטווח קצר ובכאב לטווח בינוני עבור כאב גב תחתון חריף או תת-חריף. עם זאת, אין כיום הוכחה התומכת או מפריכה כי טיפול זה עדיף משמעותית מבחינה קלינית בהשוואה להתערבויות אחרות.
• טיפולים מנואלים: לא נמצא הבדל בהפחתת הכאב או ביכולת לבצע פעילויות יומיומיות בין אנשים עם כאב גב תחתון שטופלו במניפולציות עמוד השדרה מול טיפולים אחרים.
 סקירה של 39 מחקרים מצאה כי מניפולציה של עמוד השדרה היתה יעיל יותר בהפחתת הכאב ובשיפור היכולת לבצע פעילויות יומיומיות מאשר טיפול פלצבו (טיפול דמה). עם זאת מניפולציות לעמוד שדרה נמצאו לא פחות יעילות מאשר טיפול במשככי כאבים, פיזיותרפיה, תרגילי בית ספר לגב.
ניתוחי עמוד השדרה:
ניתוח בעמוד השדרה הינו בד"כ המוצא האחרון בטיפול בכאבי גב. עם זאת, ישנם מצבים בהם יש צורך בניתוח בעמוד השדרה. במרבית המקרים לא מדובר בניתוח מציל חיים אלא ניתוח לשיפור איכות החיים. מטרת הניתוח הוא להחזיר אותך לתפקוד יום יומי רגיל.
חדשות לבקרים אנו מתבשרים על חידושים והמצאות בתחום ניתוחי עמוד השדרה: לייזר,פלסמה,צריבה,שאיבה, ניווט ועוד. חשוב לזכור כי בניתוחי עמוד שדרה אין "תרופת פלא". לא קיימת פרוצדורה בודדת אשר תפתור את כל מגוון הבעיות הקיימות בעמוד השדרה. תפקידו של מנתח עמוד השדרה הוא להעריך את תלונותיך, לבחון את ממצאי הבדיקה הגופנית וממצאי בדיקות ההדמיה ו"לתפור" לך את הטיפול המתאים ביותר למצבך.
דר' רפאל לוטן
מנתח עמוד שידרה
לקביעת תור לאיבחון או קבלת חוות דעת נוספת > > > > לחץ לקביעת תור
    אודות  |  צור קשר  |  עמוד שידרה  |  נתוחי עמוד שידרה  
  כל המידע הכלול באתר זה, ניתן כמידע כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לייעוץ רפואי  
  כל הזכויות באתר זה שמורות לד"ר רפאל לוטן  
  הסכם   |   מפת האתר